Thursday, 9 February 2012

Jantung pon ade umur??

Assalamualaikum WBT..  =)


Have you had you shake today?? kami dah!!!


Nak taw tak? sebenarnye jantung pon ade umur taw! Umur jantung dan umur kite tak semestinya sama. Boleh jadi sebaye, makin tua, atau sebaliknya. It's depends on our lifestyle. Ape yang kite makan dan apa yang kite buat hari2. =)






Kalo ikut kata Dr. Nathaniel Reichek - Cardiologist, ade 5 faktor yang menyebabkan umur jantung lebih tua dari umur sebenar kite. Have a look!


1) Kolesterol tinggi
Sape2 yang suke sangat makan makanan berkolesterol tinggi, memang tak boleh tolong lah.. Tinggi kolesterol akan menyebabkan tinggi tekanan darah. Cth makanan yang tinggi kolesterol:
  • telur burung puyuh
  • kuning telur ayam
  • mentega dll. 
2) Berat badan berlebihan
Berlebihan berat badan yang dah masuk dalam kategori obesiti akan menyebabkan kerja jantung menjadi lebih berat. Obesiti ni adalah pengumpulan lemak2 bermesyuarat dalam badan kita. haha. Secara tak langsung ianya akan menyebabkan paras kolesterol sukar dikawal! oh bahaye beb! tadi dah la lemak mesyuarat, ni kolesterol pulak buat mogok haram! ish2. Kan payah tu nak kawal. 

3)  Merokok
Dah banyak sangat iklan suruh benti merokok..tapi nak jugakkk.. kaye beno korang nih. Merokok boleh menyebabkan jantung kite rosak. Molekul2 racun dalam rokok boleh mengikat darah yang ade kat sekitarnya sehingga terjadinya penggumpalan darah yang SANGAT BERISIKO menyebabkan serangan jantung! Habit smoking ni boleh menyebabkan umur jantung tua 20 tahun dari umur sebenar! ohh tuanya!!

4) Minum alkohol
Alkohol boleh meningkatkan tekanan darah sehingga beban jantung meningkat. Keracunan dari alkohol ini mampu menyebabkan saraf jantung, paru dan otak menghentikan fungsinya.
Sebab tulah arak tu haram. Allah sayang kat hamba2Nya. Jadi, Dia pon x bagi kite minom/makan bende2 haram ni. =)

5) Tekanan (stress)
Ketika stress, hipotalamus dalam otak akan memicu  hormon stress, baik yg adrenalin mahupun yg non-adrenalin, yang kemudian akan memacu peningkatan denyutan jantung, peningkatan tekanan darah yang mengakibatkan kecederaan pada dinding arteri dan pembentukan bekuan dalam pembuluh darah, serta aterosklerosis (pengerasan pembuluh darah arteri).  Stress boleh menyebabkan umur 15-20 tahun tua dari umur asal! So, kene belajar bertenang eh... hehe!

by the way, semalam saye timbang, WOOWW! umur dalam badan dah jadi 18 tahunnnn!! *bakar mercun!* suke gileee ohh! mude 7 tahun tu dari umur asal! jantung makin sihat! i love HERBALIFE! hari-hari minum SHAKE as breakfast.. mestila jantung suke! sebab rase pun sedap ohhh! slllrppppp..




SO, SAYANGILAH JANTUNG ANDA okehhh!~




No comments: