Tuesday, 20 March 2012

barongan bali

bismillah...

alhamdulillah.. haritu dengan izin Allah... kami dapat ber honeymoon kat bali. yeay! Haa.. korang nak honeymoon tak? So jom kawen cepat2 eh! Kejar yang halal tu cepat2...! =)

ok...kalini nak share sikit pasal tarian barongan bali. kalau korang pegi bali...bolelah nengok taw... at least...dapatlah tengok kebudayaan, sejarah dan kepercayaan tempat orang! Eceh. hehe

barongan ni cerita pasal semangat baik menentang semangat jahat. kalau tak silap, barong tu baik...rangda tu jahat. haa..kalau tersilap..sile betulkan eh. *kenyit mate sikit*.



kalau ikut kefahaman aku la...berdasarkan lakonan dorang tu (walau suare dorang mase tu ala2 opera cine) dan berdasarkan cerita yang tertulis dalam kertas yg diedarkan kepada semua guest...semangat jahat tu akan kekal sampai bile2 melawan semangat baik.

dan...haaa memang tula kan yg berlaku kat kehidupan kite sehari hari. =). dalam nak buat baik tu..kadang ade je yg berbisik atau menghalang niat murni kite tu. ecewah! Tapi... kalau kite kuat.. kite tetap boleh lawan semangat jahat a.k.a tak baik tu kan? Haa...so STAY STRONG ok! *Senyum sikit*

berbalik kepade barongan tadi tu..kitaorg cam seram gak la kan sebab dorang yg kat pentas tu..siap dok cucuk2 badan! Huyoooo! Tapi dorang kebal sebab ade air suci dorang tu. kire cam dorang tak sedar diri la time tu...lepas kene renjis dengan air suci tu...barulah dorang sedar!

fuh...lega sikit time tu...pastu..persembahan pon tamat.

maka..entry ni pon sampai sini je. tamat jugak... heheh. nanti crite lagi okeh!

tata u olsss! =)

No comments: