Thursday, 19 April 2012

stress?? tak tenang??

bismillah...

bersempena hari Jumaat kan.. so rase nak share tazkirah haritu kat Masjid Negeri. =).

kate Rasulullah.. akan tiba suatu mase di akhir zaman yang mana manusia apabila lalu di sebelah tempat perkuburan, maka akan cakap "alangkah bagusnya kalau aku yang duduk di dalam tu".

oh nape???

sebab penyakit akhir zaman adalah...




STRESS!!!




TAK TENANG!!!



wah! siap berasap2 telinga.. hehe. takla.. acah je. tak sampai gitu kan..? tapi mane tawu ade yang sampai cenggitu kan? 


ok. kenape? ape punca nye jadi stress ni? =)


pertama nye: 




keras hati. boleh tak nak letak gambar atas ni? gambaran kan. =)

keras hati ni korang boleh fikir sendiri camne. kadang2 kite jumpe situasi yang pelbagai.. tapi kite keras hati juga fikir yang tindakan kite tu betul. BTW, tak salah kalau memaafkan dan cube untuk menerima. =). sebab not everything is perfect. keras hati ni tak bawak ke mana.. end up.. getting stress lah!





keduenye:


hilang sifat insaniah.


sifat manusia akan lebih keras daripada binatang. Nak kejar semua tak kire bende tu baik ke tak. halal ke haram. contoh kecik yang bole aku bagi...ni haaa..





jadi samseng! aisey



bile jadi samseng.. suke hati je jadikan manusia hamba kepada manusia. kan tak patut tu.. ish3..



ketiga nye...


bertentangan dengan zaman Rasulullah.


masa zaman Rasulullah.. para sahabat kejar kebajikan.. tapi zaman kite ni.. kebanyakan kejar kekayaan semata-mata. ok tapi jangan salah anggap kat sini. bukan la bermakna tak boleh kerja. kan Islam suruh umatnye bekerja. =) tapi kena bijak bahagikan hak. contohnye, hak kepada diri sendiri.. hak kepada keluarga.. hak kepada agama.. 

Bile pembahagian hak tu stabil... barulah menunjukkan yang kite melaksanakan tanggungjawab kite dengan elok. =) Kalau kejar kekayaan je tapi tak sedekah.. tak boleh la camtu. tak bijak bahagi hak. Islam kene kaye jugak taw.. sebab ape? sebab kene bantu umat Islam yang lain supaya tak hidup melarat..  kan sharing is caring. hehe. takmo selfish sangat okeh. 

bak kate Jose Marti, " a selfish man is a thief ". 



say no to SELFISH. =)


sekian. same2 kite belajar jadi lebih baik ok. =)


No comments: