Monday, 25 November 2013

KUDAP-KUDAP: PISANG

KUDAP-KUDAP: PISANG


Bismillah...


Have you had your shake today?


Menu kudap-kudap atau snacking aku harini adalah pisang! Serius peminat pisang dari kecik. Dari pisang makan gitu je, pisang goreng, pisang bakar.. haa pisang salai je aku tak suka. Pisang salai ni dulu selalu ibu aku beli kat Air Hitam, Johor. Kat situ kan terkenal dengan tempat membeli-belah cenderahati, pasu, patung, buah-buah dan kiranya mak-mak memang suka membiarkan mata meliar kat situ. 








Bagi yang nak turun banyak tu.. lebih-lebih lagi yang lebih 10kg, aku sarankan pisang ni kalau suka sangat pun, cuba berkawal. Sebiji ke 2 biji sekali makan. Itupun seminggu 2-3 kali cukup. Tapi jika anda ada diabetes atau kencing manis, silalah tidak memakan pisang atau kurang-kurangkan. Gula dalam pisang ni tinggi. Pisang saiz sedang (panjang 18-20cm), kadar gula dah 14.43g. Kalori pula 105. Hmm.. biasanya bagi wanita, kalori yang mampu dibakar pun tak banyak. Sekitar 1200 kalori. 


Haa..jadi jangan sia-siakan kalori anda hanya dengan kudap-kudap pisang! -.^




Lebih sihat dengan ada jurulatih kesihatan PERCUMA?
Hubungi kami! =)


No comments: