Monday, 16 December 2013

PENGALAMAN BAYI TIDAK PANDAI MENYUSU BADAN

PENGALAMAN BAYI TIDAK PANDAI MENYUSU BADAN


bismillah...


Have you had your shake today?


Alhamdulillah aku telah berjaya menyusukan Balqis sehingga hari ini. Bermakna sudah setahun sebulan beberapa hari Balqis minum susu dari ibu dia ini. Tapi, sebenarnya Balqis semasa bayi, tidak pandai menyusu badan. Sehinggalah masuk hari ke 18 berpantang. 


Kenapa aku cerita mengenai pengalaman bayi tidak pandai menyusu badan di entry kali ini kerana ramai ibu yang cepat putus asa untuk menyusukan anak dengan sangkaan air susu sudah habis. 





Balqis ketika beberapa hari lahir ke dunia. 


Tidak dinafikan pertama kali melahirkan menyebabkan aku tidak pandai memberi susu badan pada awalnya. Aku bersalin pun di KPMC Puchong. Malam selepas bersalin pun Balqis tak tidur dengan aku. Kata nurse, bagi aku rehat sepenuhnya. Aku tak biasa dengan keadaan ada anak, so macam ok, nurse bagi rehat. Aku pun rehat lah. Aku tak marah pun kat nurse tu. Sebab mungkin ada sesetengah orang rasa nak terus bayi di sisi sentiasa. Aku ok je masa tu. Masih dalam keadaan 'percaya tak percaya' dah ada anak. haha. -..-' Kalau rasa nak jumpa Balqis, aku boleh je minta dia hantarkan ke private room aku. Memang dari lepas lahir je, mulut dia sangat kecil, comel je, dengan berat 2.2KG, memang dia hisap sangat perlahan. Tak kuat. Lagi dengan susu aku belum berapa nak keluar. Jadi hari pertama memang terpaksa bercampur dengan susu formula sedikit. Tapi, HARI PERTAMA SAHAJA


Balik rumah, aku dengan hubby lelaju pergi cari breastpump. Aku taknak anak aku minum susu formula lama-lama. Beli je breastpump, memang aku pam terus.





Aku beli medela yang manual ini je. Dan ini hasil pertama aku. Kolostrum. Nak pam keluar kolostrum ni pun menangis aku. Sakit oh. Orang kata, lubang susu belum betul jadi lagi. Paksa keluar juga, itu yang sakit. Tapi bila fikir anak, kuatkan juga. Aku nak dia sihat, jadi kena bagi imun sistem yang kuat untuk anak. Alhamdullillah memang dia kuat dan tiada masalah jaundice atau kuning selepas dilahirkan.


Dan sehinggalah hari ke 17 aku bangun tiap malam sejam sekali, ambil susu yang aku dah siap pam, panaskan sekejap baru bagi Balqis. Buat sendiri kecuali hujung minggu bila hubby balik. Almaklumla berpantang di rumah ibu-ayah aku. Maka, tidaklah hubby selalu ada di rumah. 


Antara perkara yang aku cuba buat agar bayi tidak pandai menyusu badan iaitu Si Balqis ni supaya jadi pandai:


1) Cuba nipple shields


Ibu aku ada belikan juga nipple shields tu. Tak boleh jugak. Sebab mulut Balqis kecil. Tak muat pun benda alah ni nak masuk. -..-'






2) Bercakap dengan bayi


Usaha lagi. Aku cuba bercakap dengan Balqis perlahan-lahan. Ialah. Lambat sumbat susu, dia punya melaung kuat tau. Gelabah dibuatnya. Nak kencing dan yak pun kalau boleh nak laju-laju je sebab Balqis nak aku ada sekitar dia 24 jam. Inikan nak ajar menyusu badan dengan aku terkial-kial nak lekatkan dia kat aku. Dan boleh kata inverted nipple lah sebab tiada sedutan yang betul dari si kecil ni. 


3) Sentuhan badan ke badan


Aku bagi dia bau badan aku. Bagi dia selesa. Memang dia nangis. Haus kan. Bayi apa tau. Nangis jelah. Tapi aku pujuk lagi sambil bagi sentuhan badan ke badan. Biarkan dia pakai pampers je, aku peluk dia rapat ke dada aku. 


4) Bertenang


Aku sendiri kena bertenang. Memula nak putus asa dah. Fikir balik aku nak bagi terbaik yang aku boleh. Jadi aku cuba lagi dan terus cuba dengan tenang. Kalau stress, Balqis macam boleh tau je. Dia jadi makin mengamuk. haa.. jadi bila aku bertenang, lelama dia boleh tenang juga.


5) Tetapkan mind-set


Aku sentiasa kuat-kuatkan mind-set dengan berkata "setiap ibu pasti boleh menyusukan anak sendiri. Ibu aku boleh, aku MESTI boleh"


"Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap,iaitu bagi mereka yang hendak menyempurnakan penyusuan itu"


mesti ada hikmah disebalik setiap penyusuan. Tak mudah awalnya, tapi aku PASTI boleh.


Alhamdulillah hari ke 18 Balqis berjaya menyusu badan. Suka sangat hati ini Allah sahaja yang tahu. Terasa kasih sayang sedutan dari si anak. Maa shaa Allah indah perasaan itu. Aku sedang berusaha untuk menyusukan dia sehingga 2 tahun. Doakan aku berjaya ye.


Untuk ibu-ibu yang nak sangat merasa anak menyusu badan, yang penting jangan mudah putus asa. In shaa Allah terus berusaha dan berdoa, moga Allah murahkan rezeki anak-anak dengan susu kita. 





Naked face si ibu memeluk si anak sour face dengan kasih sayang tanpa batasan! Ecewah. -..-'


Jika bayi aku tidak pandai menyusu badan awalnya boleh berjaya menyusu badan sekarang sehingga berumur setahun lebih, ibu-ibu di luar sana pasti boleh juga. Just believe YOU CAN DO IT!!!!


Jika anda mahukan nutrisi seimbang untuk ibu dan anak,
selamat untuk ibu berpantang dan ibu menyusu,
hubungi kami untuk jalan penyelesaian.


mimie 016-2200583
farid 016-2200593


3 comments:

Fatimah Bt Tony said...

Alhamdulillah, saya pun lebih suka menyusukan bayi sendiri, Cuma berpeluang untuk full bf baby ke2, berbanding yg sulung. BF lagi best berbanding susu formula. Dahlah harga mahal, lepas tu pulak, tak semuanya serasi dengan baby, sampai baby menangis-nangis sebab berak keras.. huuhuu

Saya lebih suka breastfeeding. :)
- umminiena.wordpress.com

mimie farid said...

aah. gitulah jimat pon iye. Cuma berkorban masa sikitlah sebab BF anak kan. =) Yak baby pun smooth. alhamdulillah.


Saya pun suka breastfeeding! heheh

adaa said...

Gud job mom..memang kene kuat semnagat kan..dan bf akan jd the happiest journey for mom n baby..adaa ade 3 heroes..hehe and very much in love with them..nice entry

Www.adaa-inspiration.com