Thursday, 6 March 2014

Sabarlah Sabar

bismillah...








Kerja menggila, OT berejam, happy dah ni hujung bulan gaji berkepuk,
tetiba cermin kena pecah, enjin tak hidup, tayar pancit... 
Pehhh...


Nak exam, stay up sampai mata manusia bertukar mata panda, 
aleh aleh soalan keluar macam besar kecik besar kecik mata,
nak menyumpah, dalam dewan kena senyap..
Pehh...


Bercinta i sayang u, u sayang i sorang je, 
Beli coklat, beli bunga, beli masa, beli detik, 
Eh rupanya dalam diam si dia ada orang lain...
Pehh...


Kita cakap elok-elok,
harap orang hormat,
tetiba respon orang tu menyakitkan hati,
Ini pun Pehh jugak...


Nak kata musibah ke tak ni?


Cerita kat kawan, 
Kawan kata SABARLAH...


Cerita kat emak,
Emak kata SABARLAH...


Cerita kat bapak,
Bapak kata SABARLAH...


Tak ke pehhh itu.
Itu memang Pehh. 


Ingat senang nak sabar ni? 
Aku tengah panas ko suruh sabar. 
Ish.
Ish.
Ish.


Well...


Musibah ni bagai NO CHOICE, i have to admit. 
Semua orang ada turn masing-masing.
Macam roda hamster tu.
Pusing-pusing at last jumpa juga signage MUSIBAH.


Sabarlah sabar.
Sabar ni macam duduk tegak, tarik nafas dalam-dalam, pejam mata...


Terima. 
Terima musibah yang no choice aku kena lalui ni. 


Orang bercakap, orang maki, orang ejek.
I can't control them.
BUT, i can control myself.


Sabarlah sabar.


Dalam masa sabar itulah,
kita menangis dalam hati,
menangis sorang-sorang macam nak tampal kat pintu bilik


"Haip, Jangan kacau. Penghuni bilik perlukan KETENANGAN. Shuuuuhhh"


Dalam masa menangis itulah,
Hati kita dekat sangat dengan Allah.
Masa inilah no one can help, except Him.
Masa inilah kita menangis dalam solat dan doa,
Masa inilah kita bercakap dengan Tuhan kita yang Satu,
Masa inilah kita sebenarnya khusyuk dalam solat kita.
Masa inilah.
Ya. Masa inilah kita lebih dekat dengan Allah.


Bukan ke best tu. 
Masa inilah kita nak faham situasi apa yang sedang kita lalui.
Masa inilah sel-sel kita nak serap suasana sekitar yang perlu kita hadapi.


Proses penerimaan itulah sebenarnya
SABAR.


dan seterusnya
COOL. Bukan beku. Bukan dingin.
Tapi
TENANG.


Alhamdulillah.


Allah beri musibah sebab Dia sayang.
Nak jugak kita bercinta dengan Dia. Iye tak?



“Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah. Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah, niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” – [At-Taghabun:11].



So lepas ni bila musibah melanda,
Jangan anggap macam ni


aaaaa segan! aaaaa sedih! aaaaa malu! aaaaa jahatnya semua orang! aaaaa habis duit aku! aaaaa aku gagal!


Tapi anggap musibah sebagai 
Inspirasi untuk kita lebih berjaya,
Lebih menjadi orang.
Lebih kuat,
Lebih menghargai dan dihargai manusia.



Be the best of us. Hari ini. Hari esok. Dan seterusnya.



6 comments:

ecah khalili said...

sebenarnya Allah nak uji kita..sebab Allah sayang kat kita..nak tengok kita masih mencari dia tau x..kadang Allah uji dekat kesenangan yg melampau,kadang dengan kesusahan..tapi tu semua bak kat P Ramlee COBAANNNN.. =)

N.A.T said...

Moga hari2 berakhir dengan keberkatanNya .. Amin

Wan Maruzen Wan Husain said...

BW sini...

msredcheesecake said...

sabar lah...hheee... memang susah, tapi Allah kata sabar...

mimie farid said...

haha. cobaan ye tak. P Ramlee dah lalu dulu.

trah zain said...

ya, sabar kunci utama u hadapi semua benda yg menghalang,,,
p/s:
tgh sabar jugak ni, rasa mcm byk benda je xsettle n byk masalah je rasa...huhu